Tajný trik supermarketů: Proč se nám zdá hezčí jídlo zdravější?
30. 11. 2020 Historie a zajímavosti
Jako spotřebitelé vidíme až 7000 reklam na jídlo a restaurace ročně, a to s převahou reklam na fast foodové řetězce. Marketéři vytváří až okatě neuvěřitelně dokonalé pokrmy, které nám denně servírují skrz naše televizní obrazovky. Představte si nádhernou pizzu jako z billboardu; nadýchané těsto, dokonale symetricky umístěná kolečka salámu, chutně vypadající sýr... Často se to pak ale nesetkává s realitou. Marketéři jednoznačně cílí na to, abychom na jídlo dostali chuť na první pohled. Má ale taková reklama i vedlejší účinky?
Polahodit oku uměli už staří Řekové
Krása lahodí lidskému oku od nepaměti. I při prohlížení uměleckých děl cítím požitek. To může vyvolat otázku, jestli hezky vypadající jídlo nepůsobí spíš nezdravě, protože lidé mají tendenci soudit, že co je hezké, je jenom hezké - a nic víc. A naopak, mnoho lidí má dojem, že co je zdravé, nemůže být zároveň chutné. Na druhou stranu, specifický druh estetiky, tzv. "klasická estetika", kterou znali už staří Řekové, se vyznačuje snahou přiblížit se svou symetrií a dokonalostí přírodě. I dokonalé jídlo ze současných propagačních plakátů se nám jeví jako přírodní, a tedy i pokud ne přímo zdravé, tak pro nás prospěšné. Ale je to skutečně tak?
Mohlo by vás zajímat
Za zdravé si klidně připlatíme
V sérii experimentů vědci z Jihokarolínské univerzity pozorovali, jestli při použití klasické estetiky (symetrie, řád) bude jídlo na obrázku vnímáno jako zdravější v porovnání s jídlem vyobrazeným neesteticky. V jednom z pokusů hodnotili účastníci populární avokádový toast. I přes fakt, že lidem před ukázáním samotných toastů byla sdělena cena i výživové údaje, které byly u obou toastů identické, účastníci testu vyhodnotili hezčí toast jako zároveň zdravější a přírodněji vypadající oproti tomu druhému. Bonusovým zjištěním bylo, že většina účastníků experimentu byla ochotna zaplatit daleko víc peněz za to, co považovala za zdravé. Jsou tedy oku lahodící reklamy na jídlo a potraviny klamavé? To se tak úplně říct nedá. Marketéři mají z povahy své profese trochu svázané ruce. Pokud by totiž zavrhli principy klasické estetiky a snažili se experimentovat se vzhledem jídla v reklamě, mělo by dílo na zákazníky opačný efekt a žádní marketéři by brzy nebyli.
Mohlo by vás zajímat
Není všechno zdravé, co je BIO
Televizní reklamy nás zároveň dokázaly přesvědčit, že cokoliv zelené a s nálepkou BIO je automaticky zároveň zdravé. Proto je další velmi častou taktikou reklamních mágů přidávání různých přívlastků před k názvu výrobku, které evokují přírodu a zdravý životní styl. Například "farmářský", "sedlácký" a další. To ale stále není takové provinění jako honosná stylizace nepříliš kvalitních polotovarů nebo mražených jídel - jako třeba pizzy či hamburgerů - na jejich obalech. Přehnané dbaní na estetiku u nezdravého jídla, aby se koncovému zákazníkovi jevilo zdravější a tím pádem atraktivnější, může mít za následek negativní dopad na zdraví spotřebitelů. Je otázkou, zda by se oblast propagace potravin neměla více regulovat, protože by to potažmo mohlo přispět k celkově a reálně zdravějšímu životnímu stylu společnosti.
Mohlo by vás zajímat
Mohlo by vás zajímat
Související obsah
Skořice je oblíbené koření i lék. S její konzumací bychom to ale neměli příliš přehánět
Skořice je kůra stromů skořicovníků. Používá se v kuchyni v celku, to jsou známé hnědé tvrdé svitky, anebo mletá ve formě jemného prášku. Kvalitnější… Číst více
Jak upéct kakaové, skořicové a ořechové sušenky. Populární retro sušenky podle oblíbených receptů
Chutné a trvanlivé mlsání Mezi nejoblíbenější stálice mezi sušenkami patří ty s kakaovou, skořicovou nebo ořechovou příchutí. Kdo by neznal… Číst více
I četníci si pochutnávali na kradených slepicích. Za první republiky se odcizení ptáka trestalo žalářem
Prvorepublikoví strážci zákona se snažili chránit… Číst více
Domácí perníkové koření provoní celou kuchyň. Základem při jeho výrobě je skořice. Co dalšího potřebujete?
Doma vyrobené koření Perníkové koření se postupem doby měnilo (od pepře název peprník=perník) a vyvíjelo i tím, jak se díky obchodu stávalo… Číst více
Jablko ve skořicovém županu je originální a jednoduchá cukrovinka. Vyzkoušejte ji podle nejlepšího receptu
Jablka jsou velmi populární podzimní ovoce, které milují všechny věkové kategorie. Na tomto kulatém plodu si můžeme pochutnávat až do jara, pokud… Číst více
Jídelníček podle horoskopu: Na záněty trpící Ryby by měly jíst česnek. Štíři, pozor na sladké!
Pokud tomu věříte, pak horoskop, tedy postavení… Číst více
Byliny v kuchyni: Léčivá skořice urychluje hubnutí a ničí bakterie
Skořicový šnek, jablkový závin se skořicí, ale i… Číst více
Rok buvola je tu! Vaše čínské znamení prozradí, jaký jídelníček k vám nejvíc sedí
Rok Buvola je tu! 12. února odstartoval čínský… Číst více
Jednoduché a rychlé kouzlení s kukuřičnými lupínky. Jako karamelové hrudky nebo hromádky nemají chybu
Hromádky z kukuřičných lupínků v karamelu Postup je velmi jednoduchý a poradí si s ním i začátečníci. Budeme potřebovat kromě kukuřičných lupínků… Číst více
Den skořice
Skořice je známá už od starověku. Rozeznáváme dva druhy skořice – cejlonskou a čínskou. Pravá je pouze ta ze Srí Lanky, tedy cejlonská. Po usušení… Číst více