Znovuzrození Zlatého Kříže se podařilo: Slavné lahůdkářství nabízí klasiku i novinky. Tradice je důležitá, říká provozní Mayer
24. 7. 2025 Rozhovory a reportáže
Příběh Zlatého Kříže není jen o jídle. Je o tradici, pádech, návratech a touze dát českému „street foodu“ důstojnou tvář. Historie tohoto pražského lahůdkářství sahá až k roku 1916. Dnes, po znárodnění, přechodném konci a měsících ticha, znovu ožívá. Jiný, ale s duší původního podniku.
Historie na každém metru
Historie Zlatého Kříže začíná kolem roku 1916, kdy ho založil Alois Zoufalý. Jeho podnik, nacházející se jen pár kroků od Václavského náměstí, si brzy vydobyl místo mezi ikonickými jmény pražské gastronomie vedle Milana Paukerta a Josefa Lipperta.
Název „U Zlatého Kříže“ se ujal podle budovy v Jungmannově ulici, v níž sídlil a brzy se stal pojmem. Nabídka čítající až 70 druhů chlebíčků, francouzských delikates, aspiků, salátů a teplých jídel si získala věhlas nejen mezi místními.
Po roce 1948 byl podnik znárodněn, ale jeho dobrá pověst se šířila dál. Zlatý Kříž fungoval i během socialismu, jako státem provozovaná, ale stále vyhledávaná lahůdkárna. Z rohu Jungmannova náměstí se časem přesunul do menších prostor ve stejnojmenné ulici a rohovou prodejnu přenechal světově známé značce oblečení.
V dubnu 2024 se však provoz náhle zastavil. Výlohy se zatáhly, web zmizel, firma šla do likvidace. Po letech provozu, tradice a zážitků vše skončilo. Dnes už je však vše, jak bývalo, a nový Zlatý Kříž už láká další zákazníky.
Mohlo by vás zajímat
Jak zachovat tradici
Před současnými majiteli z firmy Qwix Foods, v čele s Igalem Kripsem, stál na první pohled nelehký úkol, navázat na tradici, kterou Pražané vnímali několik generací. „Naší myšlenkou bylo – a stále je – vzít český street food, vylepšit ho a obohatit o nové chutě. Stejně jako je to běžné v mnoha jiných koutech světa. Od modernizovaného tržiště Machane Yehudav Jerusaleme až po Boccarii v Barceloně – cílem je udělat z tradičního jídla něco, co bude relevantní i pro dnešní dobu,“ říká pro Toprecepty.cz Lana Libin Mayer, provozní Zlatého Kříže.
Podle jejích slov je cílem, aby se provozovna stala značkou číslo jedna v oblasti českého street foodu. „Chceme využít kamennou pobočku jako odrazový můstek k představení našich chutí jak místním, tak turistům, a zároveň představit náš produkt jako prémiovou nabídku pro catering,“ vysvětluje zkušená podnikatelka v gastronomii.
Mohlo by vás zajímat
Chlebíčky hitem, teplý pult je pryč
Dřívější provoz byl ikonický i díky bohatému sortimentu desítek druhů chlebíčků a salátů, jednohubek či nabídky teplých jídel. Něco zůstalo, něco se však změnilo. „Máme poměrně bohatou nabídku chlebíčků, které jsou vlajkovou lodí naší provozovny. Stejně jako saláty je připravujeme podle starých receptur. Mnoho věcí děláme ručně, s láskou a úctou k tradici. Aktuálně nabízíme kolem 25 druhů, k tomu 10 druhů salátů, bagety, croissanty, dorty a zákusky,“ popisuje pro Toprecepty.cz Lana Libin Mayer.
Oblíbený teplý pult ovšem nyní ve Zlatém Kříži nenajdete. „Nejsme si jistí, jestli ho budeme vracet. Chceme vytvořit moderní chlebíčkárnu s čerstvým, pestrým a zdravějším jídlem. Smažené pokrmy se do této koncepce příliš nehodí,“ říká provozní s tím, že může dojít ke změně.
Mezi chlebíčky je podle ní hitem Mafián – s lanýžovou pomazánkou, parmskou šunkou, pistácií a mozzarellou, pak „nesmrtelný“ Henry – šunkový s vejcem a majonézovou polevou na bramborovém salátu, a hermelínový, u kterého si zákazníci pochvalují výborný salát.
Kromě klasiky však boduje například i Asian fusion – s trhaným vepřovým masem, koriandrem a teriyaki omáčkou či Zlatá rybka – losos na tuňákové pomazánce s kaviárem.
Co se změnilo
Interiér podniku po znovuotevření je zcela nový (na to, jak probíhala přestavba, se můžete podívat do naší fotogalerie na konci článku). „Pracovali jsme s kombinací art deco prvků, obklady, zlaté rámy, okna, a doplnili jsme je o industriální brutalistní pozadí. Odráží to naši snahu propojit staré s moderním v jednotném stylu,“ popisuje Lana.
„Máme nádherné italské vitríny, stolky z pravého mramoru, kožené židle a hraje tu hudba. V kuchyni jsme nasadili nové technologie, například kuřecí maso připravujeme metodou sous vide, roastbeef děláme v konvektomatu, zeleninu krájíme pomocí robotů,“ dodává.
Co však ve Zlatém Kříži nezměnili, je způsob přípravy chlebíčků a salátů. Každé ráno v 5 hodin začíná ručním krájením čerstvě upečené veky. Každý chlebíček připravují čerstvý, žádné skladování na několik dní. Ale například majonézu si zde vlastní nedělají. „Je to zejména kvůli obavám ze syrových vajec, které nechceme používat,“ vysvětluje provozní.
Cenová politika
Pokud chcete dnes v gastronomii uspět u široké veřejnosti, musíte skloubit cenu a kvalitu, tak, aby vyhovovala většině zákazníků. Ve Zlatém Kříži se ceny chlebíčků nyní pohybují mezi 49–79 Kč, což je na centrum Prahy velmi příjemná cifra.
Například klasické obložené chlebíčky, jako je vajíčkový, rajčatový, šunka a sýr nebo „traditional“ (bramborový salát, šunka, vejce) koupíte za 49 Kč. O deset korun dražší jsou pak chlebíčky s Herkulesem, populární Henry (s polovinou vejce), hermelínový, krabí nebo netradiční Caesar, podobající se oblíbenému salátu.
Když si ještě připlatíte, tak za 69 Kč dostanete chlebíček s lososem a avokádem, Vepřo-knedlo-zelo, Kuře Hawai (s kuřecím masem a ananasem). Vrcholem nabídky je chlebíček Roast Beef za 79 Kč.
Pokud máte chuť spíš na salát, musíte chvíli počítat. Ceny jsou totiž uvedeny za kilogram, takže hermelínový přijde 1 kilo na 350 Kč, bramborový na 290 Kč, camping si dáte za 320 Kč a třeba řepový za 270 Kč.
„Ceny určujeme podle použitých surovin a kvalitní ingredience nejsou levné. Nechceme šunku za 120 Kč/kg nebo majonézu za 30 Kč/litr. Například roastbeefový chlebíček nemůže stát 50 Kč, roštěná z mladého býka po upečení vychází na 600 Kč/kg, stejně tak uzený losos,“ vysvětluje sympatická provozní pražského lahůdkářství pro Toprecepty.cz.
„Navíc – lidé také něco stojí. Vážíme si našich pracovníků a snažíme se jim vytvořit dobré podmínky. A ruční práce je samozřejmě vždy dražší než strojová,“ dodává.
Mohlo by vás zajímat
Pro Čechy i cizince
Zákazníkům se ovšem noví provozovatelé snaží vycházet co nejvíc vstříc. „Chceme zavést systém věrnostních karet pro obyvatele Prahy 1, naše sousedy. Pro lidi, kteří u nás nakupují pravidelně,“ říká pro Toprecepty.cz Lana Libin Mayer s tím, že rozhodně nechtějí turistům účtovat nesmyslné částky jen proto, že nemluví česky a už se nevrátí. „Nejsme turistická past. Naše ceny by měly odpovídat kvalitě a lokalitě,“ vysvětluje.
Cizinců se ve Zlatém Kříži objevuje hodně, přestože chlebíčky jsou naší specialitou. „V létě je to zhruba 80 % zákazníků – Praha je jinak prázdná. Během roku je to přibližně půl na půl. Turisté chlebíčky objevují, je to český vynález, náš fast food. Když jste v Itálii, dáte si pizzu. V Čechách byste měli ochutnat chlebíček,“ vysvětluje provozní oblíbeného lahůdkářství.
Jak to vypadalo ve Zlatém kříži v minulosti, při přestavbě i nyní, zjistíte v naší fotogalerii:
Náš tip: Připravte si podle našeho video receptu skvělý ševcovský mls na domácí chlebíčky.
Témata
Recepty k tomuto článku
Mohlo by vás zajímat
Související obsah
Jak na lesklé perníčky: Potřením perníčky nejen zkrásní a vyniknou, ale také se budou lépe zdobit polevou
Nadýchané, voňavé perníčky jsou jedním z nejoblíbenějších druhů cukroví. Na jejich zdobení se můžeme doslova "vyřádit" a každou návštěvu tak ohromit.… Číst více
Malou kuchyň opticky zvětší zrcadlový efekt. Víte, jak ho docílit s minimálními náklady?
Naplánovat rozměry své kuchyně se poštěstí… Číst více
Přečtěte si Zobrazit více
Přečtěte si Zobrazit více