Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Také se vám při pohledu na fotografie ingrediencí, pokrmů a nápojů sbíhají sliny? Jídla vypadají tak lákavě, že si dokonale dokážete představit jejich božskou chuť. Stejně tak pouhý pohled na fotografii lahodného nápoje stačí, abyste pocítili jeho osvěžující účinek. Tato hra reklamního průmyslu přeměňuje obyčejné věci na umělecká díla a při vytváření dojmu dokonalosti neváhá využít všechny zbraně. Výsledkem je fakt, že lahůdky z atraktivních fotografií, které nedají našim chuťovým buňkám spát, se ve skutečnosti mnohdy nedají jíst.

Také se vám při pohledu na fotografie ingrediencí, pokrmů a nápojů sbíhají sliny? Jídla vypadají tak lákavě, že si dokonale dokážete představit jejich božskou chuť. Stejně tak pouhý pohled na fotografii lahodného nápoje stačí, abyste pocítili jeho osvěžující účinek. Tato hra reklamního průmyslu přeměňuje obyčejné věci na umělecká díla a při vytváření dojmu dokonalosti neváhá využít všechny zbraně. Výsledkem je fakt, že lahůdky z atraktivních fotografií, které nedají našim chuťovým buňkám spát, se ve skutečnosti mnohdy nedají jíst.

Food-styling – nový umělecký směr, který se s všudypřítomnou reklamou stává čím dál významnějším doplňkem kulinářství. Takzvaní food-stylisté připravují potraviny a pokrmy pro účely filmování a fotografování. Aby vzniklé fotografie či filmové záběry prodávaly, ani v nejmenším nestačí uvařit vynikající jídlo vytříbené chuti. Každý pokrm před focením totiž potřebuje stejnou profesionální péči a přípravu jako modelky pózující před objektivy.

Food-stylisté musí mít nejen vysoké umělecké cítění, kreativního ducha a tvořivé schopnosti. Musí být také dobrými kuchaři s vášní pro jídlo. K samozřejmostem patří precizní a odborné znalosti z filmového a fotografického řemesla. Aby food-stylista ve svém oboru uspěl, musí nejen dokázat znalosti z těchto jednotlivých oborů propojit, ale navíc musí být inovátorem a vizionářem – zkrátka, být o krok napřed před konkurencí. Triky a kouzla – to jsou nezbytné ingredience jeho každodenní práce.

Food-stylisté díky svým znalostem a schopnostem působí jako renesanční lidé. Odborníci z této profese musí mít navíc znalosti chemie a znát povahu, složení a reakce množství chemických látek. Zkrátka, jsou to novodobí kouzelníci a alchymisté. Jeden příklad za všechny – reklama, v níž hlavní roli hraje vychlazený nápoj. Orosená sklenice, množství čirého ledu a šumící bublinky stoupající vzhůru – to jsou nezbytné nástroje, které zvyšují atraktivitu nápoje a zároveň i naši chuť na něj. Představte si však fotografování nebo filmování v praxi. Okolí nápoje tvoří rozzářené reflektory, jejichž náporu by kostky ledu odolávaly sotva pár vteřin. Vážně si myslíte, že jsou pro pořízení snímku nebo záběru chystány stále nové a nové vychlazené nápoje? Nikoli. Led, z kterého nám jen při pohledu na něj zamrazí, je ve skutečnosti chemicky vyráběný průzračný rosol. A s obdobnými triky se setkáme téměř u každé přípravy jídla pro focení.

Jelikož většina jídla navzdory své chuti není příliš fotogenická, není divu, že mají food-stylisté plné ruce práce. Třeba česká specialita: svíčková. Ačkoli je toto jídlo svou chutí vynikající a naprosto bezkonkurenční, co se týče vzezření, už trochu pokulhává. Knedlíky jsou mdlé, omáčka nevýrazná a maso placaté. Objektivům se však líbí pokrmy pestrobarevné, rozličných výrazných barev a tvarů. K častým trikům food-stylistů tak patří nejen aranžování jídla na talíř a jeho následná dekorace, ale i jeho přibarvování. Ruku v ruce s těmito postupy jde i současný trend, a to vrstvení jídla při podávání na sebe místo vedle sebe.

Nejvíce fotogenickými jídly jsou sladká jídla, jako jsou dorty, poháry a moučníky. S focením zmrzliny a šlehačky je to však velmi obtížné, a proto jsou smetanové lahůdky nahrazeny speciálními směsi pro food-stylisty. Stejně složité je také vytvořit obrázek čerstvě natočeného piva – tato práce je natolik složitá, že dokonce existují „pivní“ specialisté, tzv. beer-stylisté. Oku objektivu kromě sladkostí také lahodí pestrobarevné ovocné a zeleninové saláty. Aby pokrm během několikahodinového focení neosychal a neokoral, používají se na jeho povrch speciální laky a oleje.

Noční můrou food-stylistů jsou polévky, omáčky, guláše a pokrmy z jednoho hrnce, které jsou jednobarevné a vytvářejí hladký a nezajímavý povrch. Řešením je použití ozdob zajímavých tvarů a výrazných barev, které však musí s jídlem ladit i po chuťové stránce. Současným trendem je, že jídlo musí vypadat nejen chutně, ale také lehce, proto jsou pro focení vždy připravovány jen malé porce.

Důležité je také okolí pokrmu, tedy nejen prostření, ale i prostředí. Nádobí, příbory, ubrusy a dekorace stolu a prostředí, do kterého je zasazen, vytvářejí tu správnou atmosféru. Módním hitem je určitý pokrm stylizovat a zasadit do určitého stylu. Velmi oblíbený je například venkovský styl – pokrm je naservírován v oprýskaném nádobí „po babičce“ na rozviklané stoličce stojící uprostřed louky poblíž útulné chaloupky. Obyčejné fotografii tedy předchází dlouhodobé plánování a velké množství práce početného týmu profesionálů. Fotografie jsou k dokonalosti doladěny samozřejmě poměrně složitým retušováním.

Food-styling je opravdu plný triků, které dokážou zázraky, proto si už nelamte hlavu s tím, proč Vámi připravené jídlo nikdy nevypadá jako to z přední strany vašeho oblíbeného časopisu.

Mgr. Monika Kovačková

Komentáře

Filip Obr

8. 7. 2013 12:45

Moc hezké fotky jídla! Pár tipů jak fotit jídlo v domácích podmínkách jako profesionál jsem sepsal na blogu http://tipyjakfotit.cz/jak-fotit-jidlo/tipyjakfotit.cz/jak-fotit-jidlo/http://tipyjakfotit.cz/jak-fotit-jidlo/

Zdenka1

25. 2. 2013 11:11

Zajímavý článek:yes::yes:. Někde jsem četla, že nafocení takových krásných fotografií zabere zkušenému týmu i několik hodin. Souhlasím s vybusnou, že fotografie některých zdejších kuchařek a kuchařů jsou i bez fíglů na velmi dobré úrovni:yes::yes:

vybusna vybusna

24. 2. 2013 16:52

Tym viac obdivujem fotografie jedal, ktore su fotene v domacej kuchyni, obycajnym fotakom, kde jedinym osvetlenim byva slnko, alebo ziarovka nad kuchynskou linkou. A jediny food-stylistom je kucharka, ktora to jedlo uvari..resp. jej rodinny prislusnici.
A cez to vsetko byva jedlo nadherne farebne, strukturovane, aranzovane a naviac sa da aj jest.
Vela uzivateliek topreceptov foti prekrasne, ich fotky maju invenciu, napad, sarm. O ich kucharskych kvalitach nepochybujem.
A svieckova na ich tanieroch nie je mdla, omacka bez farby a knedliky utapnute. Klobuk dolu
Skoda, ze clanok je len vseobecny a nepopisal viacere figle (*lak na vlasy* pre pivovu penu, zelatinove kocky ladu)
Strasne by ma to zaujimalo.

Přidat komentář

Marie

Náhodný recept Zobrazit více

Nejnovější recepty Více