Martin s Vlastíkem opustili kancelář a počítač a vrhli se na moravské speciality: Jejich výrobky teď sbírají ocenění i ve světě
14. 10. 2024 Rozhovory a reportáže
Zavařování je českou tradicí, která každého provází od doby, kdy poprvé ochutnal marmeládu nebo okurky od babičky. V současnosti však už ve spížích nenajdete pouze sklenice s klasickým obsahem, ale také naprosté novinky. Například společnost Chuť Moravy nabízí třeba slaninádu nebo česnekové výhonky. Přitom ještě před pár lety by do jejích majitelů nikdo neřekl, že opustí svá zaměstnání a začnou se věnovat gastronomii.
Od počítače do kuchyně
Martin Jokver a Vlastimil Sapák se poprvé setkali v roce 2001, když pracovali jeden jako programátor a druhý jako grafik ve stejné společnosti. Jejich cesty se ovšem na několik let rozdělily. „Byl to postupný vývoj. Tím, že jsem pocházel z vinařské rodiny, jsem měl k vínu a Moravě blízko, a s kamarádem, který v té době vlasnil vinotéku, jsem založil webový projekt na prodej dárkových moravských vín,“ vysvětluje pro Toprecepty.cz Martin.
„Po čase jsme šli každý vlastní cestou a já v tomto projektu pokračoval a přizval jsem k němu právě Vlastíka, který v té době měl sice svou vlastní firmu na tvorbu webů, ale hledal nějakou změnu, a tak jsme se domluvili a šli do toho,“ dodává. „Velmi brzy jsme chtěli doplnit sortiment vín o nějaké lokální delikatesy, tak vznikla myšlenka značky Chuť Moravy,“ říká Martin.
Název byl jasně daný hned od začátku. „Morava hrála vždy velkou roli v tom, co jsme dělali, a stále je pro nás stěžejní. Oba z Vlastíkem jsme Moraváci z Brna, a tak je naší srdeční záležitostí,“ říká Jokver s tím, že se vždy snaží, aby maximum použitých surovin v jejich produktech bylo z nejbližšího okolí, a stále i hledají další místní pěstitele, výrobce i chovatele.
Mohlo by vás zajímat
Jak to začalo
Zlom ve směřování firmy nastal v momentě, kdy Martina s Vlastíkem jeden výrobce přivedl na nápad svatojánských ořechů, které pro ně vyrobil. „Jde o delikatesu, vyrobenou z vlašských ořechů podle původní 100 let staré receptury,“ říká Martin. „Ještě zelené (nezralé) vlašské ořechy sklízíme v období kolem svatého Jana (24. června), kdy ještě není zcela vyvinutá skořápka ořechu. Díky tomu je lze celé (včetně skořápky a slupky) naložit do lahodného kořeněného sirupu,“ vysvětluje.
„Jde o jeden z našich nejúspěšnějších produktů, s kterými jsme získali hned několik ocenění (regionální potravina JMK, Great Taste Awards 2 hvězdy, Zlatá Salima). Části dříve narozených zákazníků připomněly ořechy chuť mládí a pro část to bylo něco nového, neznámého a překvapivého,“ popisuje spolumajitel společnosti Chuť Moravy.
Nejlepší na světě
Dalším hitem společnosti, která má pouze šest zaměstnanců a zhruba desítku věrných brigádníků, se stala slanináda, která si podle Martina našla pevné místo na stolech Čechů, milujících chuť uzeného a vepřového masa.
„Kromě našich nakládaných specialit nabízíme jarní mandle, chmelíček, česnekové štangle (nakládané výhonky česneku paličáku ve sladkokyselém, lehce pikantním nálevu), višně z Líšně, máme v nabídce také dvě želé, vinné a z jehličí, olej z vlašských ořechů, s kterým jsme letos získali v Anglii ocenění nejlepšího oleje na světě v soutěži Great Taste Awards,“ vyjmenovává Jokver.
Jak ovšem bývalý grafik a programátor na produkty jako slanináda či želé přišli? „Příběhy jednotlivých delikates jsou různé. Pokaždé je na začátku nějaká inspirace. Jednou je to recept ze staré kuchařky, podruhé nějaký zajímavý produkt, na který narazíme třeba na cestách,“ říká pro Toprecepty.cz Martin. „Třeba k slaninádě nás inspiroval bacon jam, který pochází myslím z Anglie, ale nám přišla ta myšlenka zajímavá jednak kvůli kombinaci slaného se sladkým a taky pro to, že slanina je pro Moravany velmi typickou záležitostí,“ popisuje vznik populární „zavařeniny.“
U smrkového želé to byla náhoda, kdy ve firmě zkoušeli nakládat mladé výhonky smrku do slaného nálevu a narazili i na výhonky borovice douglasky, které měly citrusové až limetkové aroma. „Přišlo nám zajímavé tyto dva druhy spojit a udělat z nich sirup, který jsme pak po přidání několika dalších surovin proměnili právě na toto želé,“ vysvětluje Jokver.
Komplikace nechybí
Jako u většiny společností ovšem není vždy vše bez potíží. I Chuť Moravy musí čelit mnoha výzvám. „Je jich pořád spousta. Od těch menších, jako jsou rozmary přírody, kdy například pomrznou některé ovocné stromy, a tak není možnost v tom roce něco vyrobit, až po ty větší,“ říká jeden z majitelů firmy. Mezi jednu z nich počítá například sezónnost produktů, kdy až 80% sortimentu prodá společnost v předvánoční sezónně jako dárky.
„To nám bohužel přináší komplikace během roku, kdy musíme vyrobit a skladovat zboží na poslední dva měsíce v roce. V tomto zboží nám pak leží nemalé množství peněz a způsobuje nám to problémy s financemi,“ vysvětluje Martin Jokver.
Zapojení rodiny
Jako u většiny malých firem, i v Chuti Moravy hrají důležitou roli rodinní příslušníci obou majitelů. „Přímo rodina zapojena není, ale především v začátcích nám hodně manželky pomáhaly jak se sběry, výrobou, tak i s balením a expedicí,“ říká Martin s tím, že dnes už přichází na řadu mladá generace, a tak i děti šéfů občas chodí na výpomoc nebo brigádu.
„Obecně děti naše produkty vnímají více kriticky, ale je to, jak doufáme, hodně dáno i věkem (13-15 let). Ale když jim někdo z kamarádů naše produkty pochválí, tak vypadají, že jsou hrdí a vezmou je na milost (smích),“ doufá Jokver.
Zároveň přiznává, že si takzvaně práci nosí domů. „Když vaříme nebo připravujeme občerstvení, tak se při tom snažíme naše produkty využívat a v poslední době i více tyto nápady a kombinace použití sdílet směrem k našim zákazníkům, což jsme dříve tolik nedělali, a byla to škoda,“ uvědomuje si podnikatel.
Mohlo by vás zajímat
Hledání nadšenců
Podle Martina by chtěla Chuť Moravy zákazníky inspirovat a vzbudit u nich touhu používat jejich výrobky v kuchyni třeba při tvorbě vlastních receptů. „Naším dlouhodobým cílem je vybudovat komunitu podobně smýšlejících a nadšených lidí, které bude bavit zkoušet nové věci, vymýšlet a tvořit nové kombinace chutí a zároveň uvažovat jinak,“ říká Jokver pro Toprecepty.cz.
„Chceme lidi naučit, jak podpořit místního pěstitele, výrobce nebo podnik a přitom si užít čerstvost, výbornou chuť i kvalitu,“ říká se Martin.
Jak vypadá výroba produktů společnosti Chuť Moravy, zjistíte v naší fotogalerii:
Náš tip: Třeba by šla slanináda použít i do fazolek, které si můžete připravit podle našeho video receptu:
Témata
Recepty k tomuto článku
Mohlo by vás zajímat
Přečtěte si Zobrazit více
Havelské posvícení provoní ořechové cukroví. Staročeský recept je snadný a připomene nám kuchyni babiček
Bůček předem vařený a pečený: Na povrchu křupavé maso je uvnitř úžasně šťavnaté. Stačí jen dodržet postup při přípravě
Vyzkoušeli jsme knedlíky z pražského Knedlína. Jeden stojí 69 Kč a kromě sladké klasiky nabízejí i s krevetami
Přečtěte si Zobrazit více
Holka u plotny: Hermelín zapečený v listovém těstě jako dýně vtipně vypadá a skvěle chutná, příprava je snadná
Velký test pražských jídelen: Na Žižkově je k mání skvělý řízek s bramborami za 120 Kč, nezklamala ani Havelská koruna
Martin s Vlastíkem opustili kancelář a počítač a vrhli se na moravské speciality: Jejich výrobky teď sbírají ocenění i ve světě