Trik obchodníků? Levnější máslo se vám ve skutečnosti může o dost prodražit: Víme, na co si dát velký pozor
8. 11. 2025 Ostatní
Máslo patří mezi základní potraviny, které většina lidí kupuje pravidelně, často i bez přemýšlení. V regálech supermarketů ale není každý výrobek totožný. Liší se nejen obsahem tuku, ale třeba i velikostí balení. Na trhu se tak objevují menší gramáže, které mohou působit dojmem levnějšího produktu. Ve skutečnosti ale zákazník často zaplatí více, než si myslí.
Menší balení jako skrytý způsob zdražování
Klasická kostka másla měla donedávna v České republice standardní hmotnost 250 gramů. Takto jsme měli máslo všichni „zafixované“ a umožňovalo nám to snadné srovnání cen mezi různými značkami. V posledních letech se však v obchodech začínají objevovat balení o hmotnosti 200 gramů nebo dokonce 180 gramů. Na první pohled působí levněji, protože mají nižší cenovku. Pokud si ale přepočtete cenu na 100 gramů, často zjistíte, že menší kostka vychází výrazně dráž než ta klasická.
Tento postup, známý také jako tzv. shrinkflation (z anglických slov shrink – zmenšit a inflation – inflace), česky občas nazývaný jako smrskflace, je způsob, jakým výrobci reagují na rostoucí náklady, aniž by museli zvyšovat cenu viditelně. Spotřebitel má pocit, že cena másla zůstává stejná, ale ve skutečnosti dostává menší množství.
Cenu porovnávejte podle hmotnosti
Abyste se při nákupu nenechali zmást, sledujte na cenovce údaj o ceně za 100 gramů. Obchody jsou ze zákona povinny tuto informaci uvádět. Právě tento údaj vám umožní snadno posoudit, zda je konkrétní balení skutečně výhodné. V některých případech totiž může být „levné“ máslo o 200 gramech dražší než prémiová značka v klasickém balení.
Zvláštní pozornost si zaslouží i akční nabídky. Obchodní řetězce často prezentují menší balení másla v akci s výrazně zlevněnou cenou, která však při přepočtu na 100 gramů vůbec nevyznívá výhodně. Proto je dobré sledovat nejen slevu, ale i cenu v přepočtu na hmotnost.
Mohlo by vás zajímat
Obaly, které matou
Zmenšená kostka másla bývá často prodávána v obalu, který má stejné rozměry jako klasická kostka, nebo je navržen tak, aby opticky působil stejně. Rozdíl se projeví až při položení různých másel vedle sebe nebo při čtení drobných údajů na obalu. Výrobci využívají i grafické prvky, které mají působit „plnohodnotně“, například širší rámečky, výrazné logo nebo nápisy jako „rodinné balení“ či „tradiční receptura“.
Menší balení i u dalších potravin
Trend zmenšování výrobků se netýká jen másla. Podobný postup se objevuje u celé řady potravin – například u čokolád, které se ze 100gramových tabulek postupně zmenšily na 90 nebo 85 gramů, aniž by se to výrazně promítlo do ceny. Stejně tak se zmenšují balení kávy, jogurtů, sušenek nebo chipsů.
Typickým příkladem jsou také uzeniny, kde se dříve prodávaly balíčky po 150 gramech, dnes často jen po 120 gramech, ale s obdobnou cenovkou. Zákazník si změny většinou všimne až při srovnání se starším nákupem nebo při otevření obalu doma.
Výrobci tímto způsobem reagují na vyšší výrobní náklady i tlak na udržení „přijatelných“ cen. Z pohledu kupujícího to znamená jediné – sledovat nejen cenu, ale i množství. Jedině tak lze zjistit, zda je výrobek skutečně výhodný, nebo jde jen o menší balení za stejnou cenu.
Zdroj informací: Theguardian.com
Témata
Recepty k tomuto článku
Mohlo by vás zajímat
Přečtěte si Zobrazit více