Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Žluto-červené logo značky Maggi zná snad každý. Září na nás z polévek v sáčku, bujonů a hlavně oblíbeného tekutého koření temně hnědé barvy a libečkové chuti, kterému už neřekneme jinak než právě Maggi. Víte, že jeho historie sahá až do 19. století a pojí se se jménem jednoho muže?

Vše začalo polévkou v sáčku

Slavné polévkové koření značky Maggi zná snad každý a dalo by se o něm říct, že je takovou vlajkovou lodí mezi všemi produkty Maggi. Víte ale, že příběh Maggi nezačal právě u této zázračné lahvičky, která dodá výraznější chuť každé polévce či omáčce, ale u luštěninové polévky ze sáčku?

Dnes bereme instantní polévky jako samozřejmost a občas rádi využijeme jejich rychlé přípravy třeba na chatě či chalupě. Kostka bujonu je pro nás běžným dochucovadlem, stejně jako omáčka tmavě hnědé barvy a chuti připomínající kombinaci sójové i worcesterské omáčky. Možná vás překvapí, že za vynálezem všech těchto pro nás dnes běžných surovin stojí muž, jehož jméno najdete na většině těchto výrobku – Julius Maggi. Pojďte se spolu s námi seznámit s jeho životním příběhem.

Příběh slavného vynálezce Maggi

Zakladatel společnosti Maggi Julius Maggi se narodil roku 1846 ve Švýcarsku, v jedné vesnici nedaleko Curychu. Jeho otec vlastnil mlýn a prodával mouku, Julius ale směřoval mnohem výš. V době jeho narození vrcholila průmyslová revoluce a i ženy pracovaly v továrnách od rána do večera. A protože neměly čas trávit tolik času v kuchyni a vyvářet pro rodinu, chtěl jim Julius Maggi vše trochu usnadnit. Maso a vůbec kvalitní potraviny však byly drahé, bylo tedy třeba pracovat s tím, co je výživné a syté, ale přitom je to levné a dostupné.

Luštěniny spasí svět

V roce 1882 potkal Julius Maggi stejně pokrokově smýšlejícího muže, jako byl on sám, doktora Fridolina Schulera a toto setkání později změnilo způsob vaření mnoha milionů lidí na celém světě. Doktor Schuler zkoumal souvislost podvýživy s vysokou nemocností a dětskou úmrtností a přemýšlel, jak zlepšit život pracujících v továrnách. Nakonec došel k přesvědčení, že řešením jsou luštěniny, které jsou bohaté na živiny a snadno stravitelné. Julius Maggi se této myšlenky chytil a vytvořil nový druh mouky právě z luštěnin, konkrétně z hrachu a fazolí. Roku 1885 pak konečně spatřily světlo světa první instantní polévky na světě.

Koření v hranaté lahvičce

Dalším průlomem v kariéře Julia Maggi bylo, když v roce 1886 uvedl na trh koncentrovaný tekutý bujon Maggi, určený ke kořenění polévek a omáček. Tato tmavá omáčka byla jedním z prvních dochucovadel tohoto typu, jehož cílem bylo vylepšit a zkvalitnit chuť potravin. Oblíbené tekuté koření se již od dob svého vzniku vyznačuje specifickou chutí a vůní připomínající libeček.

Svou konzistencí Maggi připomíná sójovou omáčku a dřív dokonce sójové boby obsahovalo, posléze ale ze složení zmizely. Po celou dobu své existence se Maggi vyznačuje stále stejnou tmavou hranatou lahvičkou, kterou navrhl sám Julius Maggi. Jediné, co se na ní měnilo, byla etiketa, která ale byl vždy snadno rozpoznatelná podle své jasné žluté a červené barvy.

Slavná bujonová kostka

Ani po těchto svých úspěších neusnul Julius Maggi na vavřínech a vytvářel další a další novinky. Roku 1907 vytvořil vlastní bujonové kostky, navíc dělal i speciality jako instantní polévky s příchutí kari a želvoviny a koření Maggi s příchutí lanýžů, které mělo uspokojit i ty nejnáročnější. Brzy začala společnost Maggi expandovat i do zahraničí.

Do roku 1888 Julius otevřel pobočky nebo filiálky v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii a USA. Produkty značky Maggi se začaly vyrábět i u nás, přičemž tuzemská pobočka Maggi byla největším konkurentem pražské značky Graf vyrábějící podobné produkty. Po válce však došlo ke znárodnění obou těchto firem a jejich spojení pod národní podnik Vitana. Produkty Maggi se ovšem vyrábějí stále.

Julius Maggi – průkopník reklamy

Julius Maggi si byl vědom výjimečnosti svých vynálezů, snažil se je proto chránit, jak to jen šlo. Nechal si proto zaregistrovat svůj podpis a varianty svého jména v různých typech písma v mnoha zemích. Ve Švýcarsku si chránil nejméně 18 různých variant svého jména (od Magi po Magique), aby odradil případné napodobitele. Bylo mu také jasné, že je třeba uchovat si identitu značky, což je i jeden z důvodů, proč se barvy loga Maggi nijak nemění.

Kromě toho byl Julius Maggi i velkým průkopníkem v oblasti reklamy. Jako jeden z prvních si nechal vyrábět reklamní smaltované tabule  vyobrazením svých výrobků, které pak nechával vyvěšovat v obchodech s potravinami. Plakáty umísťoval i do vlaků nebo tramvají a často dělal na ulicích i ochutnávky svých výrobků. Kromě toho, že si sám na tvorbu svých plakátu pronajímal různé mladé umělce, dostaly se i jeho výrobky do umění, když se jeho slavná bujonová kostka Bouillon Kub objevila na obraze slavného kubistického malíře Pabla Picassa. A zřejmě i to je důvod, proč si výrobky pana Maggi udržely popularitu do dnešních dnů.

Zdroje informací:
Maggi.de
Nestle.com

Recepty k tomuto článku

Mohlo by vás zajímat

Marie

Nejnovější recepty Více