Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Ukázat 26 fotografií

Do jejích fotek máte chuť se zakousnout. Tak věrně fotografuje jídlo Monika Vychodilová, která za objektivem stojí už od svých 15 let. Není to tak dávno, co odfotila svoji první kuchařku, dnes už pracuje na druhé. Co je podle ní při focení jídla nejdůležitější?

Profík za objektivem 

O focení jídla se dnes pokouší každý. Soicální sítě jsou plné více či méně zdařilých fotek. Ale nafot kouřící guláš, ledovou zmrzlinu nebo dort tak, abyste při pohledu na smíky dostali na ty dobroty chuť, to vůbec není snadné. Fotofrafka Monika Vychodilová ale ví, jak na to. A v našem rozhovoru poradí i amatérům, čím lze obyčejné snímky vylepšit.

Moniko, na svém webu píšete, že jste foťák držela v ruce poprvé už v 15 letech. Ale začínala jste s focením psů a koní. Co vás přitáhlo k focení jídla?
Jak už je to u food fotografů často zvykem, začalo to vlastním blogem s recepty. Touha, aby jídlo na mém webu vypadalo dobře a lákavě, mě vedla k tomu, že jsem se snažila ve focení jídla zlepšovat. Našla jsem si první zahraniční vzory, od kterých jsem čerpala inspiraci a chtěla jsem fotit stejně nádherné fotografie, jaké ukazovali na svých blozích, Pinterestu nebo Instagramu. Díky tomu jsem se dostala i k mnoha zdrojům teorie focení jídla a fotografie obecně. A pak to jednoduše „zaklaplo“ a focení jídla se pro mě stalo vášní.

Říkáte, že jste chtěla dobře fotit svoje jídlo. Je podle vás pro člověka, který fotí jídlo, důležité, aby ho sám uměl připravit? Nestačí, že ho má třeba jen rád?
Stačit to určitě může. Pokud se fotograf stará opravdu jenom o focení, pak je jeho úkolem především to, aby byla fotka technicky kvalitní a dobře nasvícená, ale příprava a styling jídla už je práce někoho jiného. Já mám ale ráda, když i obyčejná fotografie jídla vypráví nějaký příběh. Když se vedle jablečného koláče válí pár jablek, třeba dokonce ještě pár jabloňových listů, nějaké vlašské ořechy a sušená skořice. Divák tak i z jedné jediné fotky koláče pochopí, že je právě podzim, jablka jsou čerstvě natrhaná a jejich chuť v koláči doplňuje ještě chuť oříšků a skořice. Ale tyto příběhy je jednodušší pomocí fotografie vyprávět, pokud jste opravdu jejich součástí. Když jídlo připravujete a víte přesně, co jste do něj dali. Pak totiž taky víte, co do fotky můžete navíc přidat, abyste přiblížili tu příjemnou chuť po zakousnutí se do prvního sousta.

Rozumím tomu správně, že děláte čtyři profese v jednom? Tedy, že jídlo připravíte, uděláte food styling, dekor styling a ještě to vyfotíte? Není to náročné?
Je to náročné, ale já to tak mám nejraději. Většina fotografů asi jídlo opravdu jenom fotí. Já mám ale pocit, že tím, že si projdu celým procesem toho výtvoru od začátku až do konce, tak mi to lépe pomůže zachytit podstatu toho samotného jídla. Moc ráda taky vymýšlím, jaký talíř zrovna použiju, jaká barva utěrky se hodí zrovna pro tohle konkrétní jídlo, jaký typ příboru k němu bude nejlepší. A tohle všechny by mi chybělo, kdyby mi někdo jídlo uvařil a nastyloval. Tím by pro mě focení jídla naprosto ztratilo to kouzlo.

Co je podle vás při focení jídla nejdůležitější?
Jako první bych určitě řekla světlo, protože to je podle mě nejdůležitější u všech oborů fotografie. Zní to jako taková stará fotografická mantra, ale opravdu to tak je. Kdo se naučí se světlem pracovat, dostane se na úplně jinou úroveň. Světlo totiž fotkám umí dodat hloubku, atmosféru a dokonce vám třeba může říct, do jaké fáze dne nebo do jakého ročního období je scéna umístěná.

Konkrétně u focení jídla je ale velmi důležité také umět správně pracovat s barvami. A to jak při stylingu jídla, volbě doplňků, nasvícení scény, tak při následné úpravě hotových fotografií. Různé barvy v jídle v nás totiž vzbuzují různé emoce. Hnědý snímek s detailem rozpuštěné čokolády nám zřejmě způsobí sbíhání slin. Naopak v salátu asi moc hnědé vidět nechceme. Tam očekáváme jasnou zelenou barvu, která napoví, že jde o svěží čerstvé jídlo.

Takže jde i o hru s barvami…
Určitě. A když už jsme u těch barev, je potřeba myslet taky na to, že doplňky na fotografii by měly ladit s barvami samotného pokrmu. Je tedy dobré znát teorii barev a vědět, jestli sáhnout po červeném, modrém nebo třeba černém ubrousku. Což nás dostává k dalšímu důležitému aspektu focení jídla - dostatečně velké sbírce talířů, příborů, utěrek, prkének a všeho dalšího, co bychom v kuchyni mohli potřebovat. Každé jídlo si žádá jiné doplňky, proto je fajn být připraven a udržovat sbírku co nejširší, co se týče barev, velikostí i stylu.

Z vašich fotek je znát, že vybavená jste. Kde vlastně jídlo fotíte? Máte ateliér?
Tím, že si jídlo připravuji od začátku sama, mám svůj mini ateliér přímo doma. Je to tak pro mě nejpraktičtější. Jídlo je potřeba fotit vždy co nejčerstvější, takže s nějakým vzdálenějším ateliérem si to nedokážu moc dobře představit. Většinou si připravím samotnou scénu, nasvícení, dekor styling a pak rychle přinesu hotové jídlo, které okamžitě fotím.

U buchet či koláčů je to asi pohoda, ale dovedu si představit, že taková zmrzlina nebo i horký čaj, ze kterého se má na fotce kouřit, to musí být boj s časem...
U buchet a koláčů je to jednodušší, ale přece jen i tam platí, že čerstvé vypadá lépe, než to, co už je čerstvé nějakou chvilku. Ale zmíněná zmrzlina nebo třeba kouřící horký punč, to jsou dobroty, které prostě nedávají druhé šance. Musíte mít jasně dané v hlavě nebo na papíře, které všechny úhly či kompozice chcete nafotit a po přinesení jídla už to musí jet jak po drátkách, protože na to máte jenom pár minutek.

Co je podle vás při focení jídla, kromě toho časového presu někdy, nejtěžší?
U jídla je důležité a ne vždy lehké vyzdvihnout jeho podstatu tak, abychom přenesli jeho chuť a vůni přes pouhý obraz. Chceme zachytit a ukázat, co nás zrovna na téhle dobrotě nejvíc láká. Je to křupavá kůrka chleba? Pak je potřeba vyfotit detail s její výraznou strukturou, která divákovi řekne, že je chleba křupavý, aniž by se ho sám dotýkal. Je to svěží jarní salát plný zelených listů polníčku? V tom případě je potřeba dát pozor na barevné nastavení a úpravy, aby salát i na fotce vypadal pořád krásně svěží a chutný.

Jde o výbornou sýrovou pizzu? Pak ji můžeme rozkrojit a na táhnoucím se sýru divákovi ukázat, že přesně tohle by si měl dát dnes k večeři. A takovou podstatu jídla je potřeba nejdřív správně identifikovat a pak i zachytit foťákem. Pro mě osobně je pak nejtěžší vyfotit dobře jídlo, které bych si sama s chutí nedala. Když nerozumím tomu, proč ho má někdo rád, tak ani nevím, co na fotografii chci vlastně divákovi ukázat.

Nedávno jste dofotila kuchařskou publikaci s názvem Naše chalupářská kuchařka? Tam jste se setkala jen s jídly, která byste si ráda dala?
Chalupářská kuchařka byla moje první pořádná knížka a byla to velmi zajímavá zkušenost. Díky ní jsem vyzkoušela spoustu nových receptů a také se dostala za hranice své komfortní zóny, když jsem fotila i jídla, která jsem nikdy dřív nefotila, nebo která by mě ani nenapadla uvařit. Proto a také kvůli velkému množství receptů mi ale především s těmi tradičními, které nemám příliš „v ruce“, pomohla moje maminka a za to jí patří obrovské díky. Jsem moc ráda, že jsem měla možnost chalupářskou kuchařku fotit a přesto, že to bylo náročné, bych si to klidně kdykoliv zopakovala.

Což se, jak asi můžeme prozradit, už děje, a vy momentálně pracujete na druhé knížce…
Přesně tak! Už v tuto chvíli fotím recepty do nové knihy. Prozradit ale můžu jenom to, že se příští rok máte opravdu na co těšit, protože tohle bude vážně pecka!

Moniko, vy jste profesionálka, ale dnes fotí jídlo kde kdo a fotí to mobilem. Má v době sociálních sítí a chytrých telefonů a aplikací profík vašeho typu ještě vůbec své místo?
U fotky je nejdůležitější zachytit nějakou atmosféru, vyprávět prostřednictvím obrázku příběh, takže technická kvalita občas nehraje až takovou roli. Pokud se ale o ní bavit chceme, pak mobil podle mě teď ani nikdy v budoucnu nedokáže předčit kombinaci foťáku a kvalitního objektivu. Ale tu zase nejde ovládat tak jednoduše, jako mobil. Proto věřím, že dokud bude potřeba kvalitních fotek, bude potřeba i profíků na poli fotografie.

Ovšem být profesionálním fotografem není snadné a nezvládne to každý. Co byste tedy doporučila těm, kteří fotí jídlo jen mobilem? Máte nějakou radu, aby i amatérské fotky vypadaly co nejlépe? 
Foťáky na mobilních telefonech se vyvíjí neskutečnou rychlostí, určitě je tedy možnost zvolit při nákupu nového zařízení zrovna to, které má aktuálně nejlepší foťák. Existují také aplikace, které umožňují zvolit si lepší a konkrétnější nastavení, než ta běžná aplikace pro focení. Zároveň jsou i jednoduché aplikace na zpracování fotek. Ale zase i při focení mobilem platí, že velmi důležitým prvkem je světlo. Naučte se s ním pracovat a dostanete své fotky na úplně jinou úroveň. I kdyby měly jít třeba jen na Instagram.

 

 

Témata: Naše chalupářská kuchařka

Recepty k tomuto článku

Komentáře

Ke článku nejsou žádné komentáře.

Přidat komentář

Přidat komentář


Naše edice

Zvýhodněné balíčky

Koupit

Marie