Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Stačí si dát pozor na několik věcí a při nákupu můžete hodně ušetřit
Zdroj: Pixabay

Ceny potravin stále neklesají natolik, aby si zákazníci supermarketů i drobných obchodů mohli dovolit nakupovat veškeré zboží, na něž byli zvyklí. Prodejci navíc stále používají osvědčené triky, jak „donutit“ nakupující, aby sáhli i po věcech, které nepotřebují a do košíku tak přidali i často předražené výrobky. Je tedy nutné se na „pasti“ v obchodech připravit.

Zákazník musí být ostražitý

Přestože podle posledních zpráv ceny potravin v českých obchodech klesají a v dalších měsících bude tento trend pokračovat, stále nemíváme ve svém košíku tolik zboží, jak jsme byli zvyklí. Do jisté míry si za to podle britského odborníka na úspory Richarda Price můžeme sami.

Nedaří se nám totiž odolávat svodům, které na nás supermarkety ve snaze zvýšit svůj zisk, chystají. Expert ze Spojeného království proto ukázal na nejběžnější triky, kterými prodejci dokáží zákazníky „přinutit“, aby si koupili i to, co původně vůbec nechtěli.

Zvětšující se vozíky

V posledních letech se velikost nákupních vozíků radikálně zvětšila. To ve výsledku znamená, že zákazník supermarketu podlehne zdání, že vlastně nic nenakoupil a snaží se prostor v košíku zaplnit dalším zbožím.

Může tak zvětšit svůj původně zamýšlený drobný nákup zvětšit až o 40 procent. Proto se vyplatí, pokud jdete pouze pro pár drobností, vzít si pouze malý košík do ruky. I tím, že ho musíte nést, ztrácíte potřebu do něj stále přidávat další zboží.

Lákadla u pokladen a vchodů

Žvýkačky, oblíbené bonbony nebo čokoládové tyčinky, to vše najdete u pokladen, kde čekáte, než vyložíte svůj nákup na pás. Většina zákazníků nevydrží a některou z věcí, na něž upře zrak ve frontě, přidá ke svému nákupu. Pokud chcete odolat, využívejte samoobslužné pokladny, ty vás nenechají dívat se kolem a urychlí i vaše odbavení. U vchodu do prodejny zase můžete očekávat, že uvidíte zboží ve slevě, které vás má přesvědčit, že musíte jít nakupovat. Odolejte!

Zmatek v umístění zboží a uličkový trik

Určitě jste si všimli, že v supermarketu, který často navštěvujete, po nějaké době nemůžete najít produkty, které obvykle nakupujete. Důvod je jednoduchý. Provozovatelé obchodů se jednou za čas rozhodnou udělat v prodejně „průvan“.

Ne však proto, aby například zpřehlednili rozmístění zboží, ale právě naopak. Cílem je donutit nakupující, aby procházeli celou provozovnu a hledali to, co potřebují koupit. Přitom totiž často vloží do košíku i to, co uvidí v místech, kam by se jinak nepodívali.

Do uliček se navíc dávají nejčastěji nakupované produkty. Najdete tam třeba trvanlivé mléko, čerstvá vejce či nápoje. Když už jdete kolem, většinou některý z výrobků do košíku umístíte.

Vůně a hudba

Pokud jste přemýšleli, proč jsou květiny, nebo třeba místní pekárna, umístěny blízko vchodu do supermarketu, vězte, že je to kvůli vůni. Právě čerstvě upečené rohlíky, koláče či ještě teplý chléb dokáží navodit příjemný pocit, který vás bude provázet začátkem vašeho nákupu.

Navíc se nastartují vaše slinné žlázy, díky nimž budete mít pocit, že si musíte do košíku dát všechno, na co máte právě chuť. I proto se doporučuje nechodit na nákup nalačno.

Překvapivým trikem obchodníků je i dobře zvolená hudba, kterou v prodejně slyšíte. Většinou se jedná o klidné, pomalejší písničky, které budí příjemnou atmosféru. V té pak trávíte mnohem více času a utrácíte víc peněz. Zkuste si tedy zvolit omezenou dobu, jakou budete ochotni v obchodě pobývat.

Nebezpečná výška očí

Nejdražší zboží daného sortimentu vždy najdete přímo před svýma očima. Prodejcům je totiž jasné, že málokdo bude chtít sahat do vyšších regálů, nebo se sklánět do těch u země. Věřte, že trocha pohybu neuškodí a může vám ušetřit spoustu peněz. Pozor je třeba si také dávat na takzvané XXL zboží. Ne vždy totiž větší množství znamená výhodnější cenu.

Nebuďte líní

Nakrájené maso, předpřipravená zelenina, kterou jen hodíte na pánev, vkusně nařezané ovoce, určené k přímé spotřebě. Tohle všechno však musí někdo zaplatit a je to pochopitelně zákazník. Najděte si raději pár minut na práci s nožem v ruce a předkrájené zboží nechte v regálu supermarketů.

Nevěřte letákům a slevám

Všechny obchody si moc dobře uvědomují, jak dobře zákazníci „slyší“ na akce, slevy a letáky, kterými zásobují jejich poštovní schránky. Ne vždy je ovšem všechno označené zboží skutečně ve slevě, občas se cedule s lákavým nápisem u zboží objeví „náhodou“. Stejně tak je pečlivě vybíráno zboží do letáků, které často neodpovídá tomu, co najdete na pultech a v regálech obchodů.

Zdroje informací:
The Sun: 
I’m a money saving expert, supermarkets use loads of clever tricks to make you spend extra, here’s how to avoid them
dtest.cz: Psychologické triky supermarketů

 

Recepty k tomuto článku